e-learning banner showing Ensor driving a skull spaceship

introductie e-learning

  • wat is een e-learning?

    Een e-learning is een instrument om kennis te verspreiden binnen een groep mensen door middel van computer, tablet, GSM…

    Stacks Image 17105
    Stacks Image 17108
    Stacks Image 17111
    Stacks Image 17114
    Stacks Image 17119

    Mogelijke inhoud:

    • algemene informatie over het gebruik van interne communicatiemiddelen
    • een organisatie-specifieke opleiding in het kader van de verplichte vorming van werknemers
    • een uitleg over een industrieel proces aan werknemers/klanten/leden
    • een gebruiksaanwijzing voor machines
    • veiligheidsprocedures die binnen de organisatie worden geïmplementeerd
    • elk ander onderwerp dat moet worden gecommuniceerd.

    Er kan ook gekozen worden voor een blended learning, waarbij de e-learning wordt gecombineerd met workshops of andere fysieke leermomenten.

    Maar wat zijn nu de voordelen van een e-learning?

  • voordelen

    We leven in het kennis-tijdperk. Technologieën evolueren bliksemsnel en weinig mensen zullen hun leven lang hetzelfde werk uitvoeren. Levenslang leren is een noodzaak geworden.

    • een e-learning is kostenefficiënt

      Niemand moet zich nog speciaal hiervoor verplaatsen, dit bespaart tijd en verplaatsingskosten.
      Het materiaal moet niet meer worden geprint.
      Cursisten kunnen zich op de inhoud concentreren die het relevantste is voor hun werk.
      De e-learning is overal en altijd consulteerbaar.

      Bij een hoge turn-over of als men zeer regelmatig nieuw personeel aanneemt, dan biedt een e-learning de mogelijkheid om zeer snel een groot aantal mensen een basiskennis mee te geven, en deze eventueel te verdiepen. Dit garandeert een snellere en efficiëntere integratie.

    • een e-learning groeit mee

      Eens dat men de e-learning heeft opgesteld, dan kan men deze op een eenvoudige wijze aanpassen en verbeteren. Hoe langer men er mee werkt hoe kostenefficiënter.

    • en is altijd voor handen, 24/7

      Voor sommige mensen is het een verademing niet naar een opleidingscentrum te moeten gaan. Ze kunnen zich online vormen wanneer en waar ze willen.

    • de cursisten kunnen worden opgevolgd

      Het is eenvoudig om te zien wie is ingeschreven voor welke cursus en de voortgang van de cursisten op te volgen.

    • discretie

      Sommige mensen houden er niet van om in groep moeilijke onderwerpen aan te leren.
      Alleen kunnen ze hun eigen ritme aanhouden. Ze kunnen dan ook de testen van de eventuele evaluatieprocedure uitvoeren wanneer ze hier klaar voor zijn.

    • fun 2

      Het plezier begint bij de vormgeving van de cursus. De de kleuren, teksten, beelden, video's, quiz's… maken het aantrekkelijk voor de cursisten. Een e-learning moet gebruiksvriendelijk zijn.

      Ook het gebruik van social media maakt de e-learning aangenaam om te volgen. Deelnemers kunnen met elkaar chatten, met elkaar spreken via video of mee wiki's opstellen zodat ze hun kennis kunnen delen.

      Dit zorgt ervoor dat iedereen actief kan deelnemen en zich de cursus kan toe-eigenen.

    • een e-learning is fantastisch, maar mensen zijn dat ook

      Er zijn zaken die men niet virtueel kan communiceren.
      Soms is het dan ook beter een blended learning in te voeren. De e-learning kan dan in combinatie met momenten van persoonlijke communicatie worden gegeven.

      Op deze manier maken we gebruik van het beste van beide werelden. De kennis wordt virtueel aangeboden en de cursisten kunnen met al hun specifieke vragen terecht bij een expert of bij hun peers, tijdens individuele of groepsbijeenkomsten.

    Open all Close all
  • de opbouw van de cursus

    De voorgaande argumentatie toont aan dat een e-learning een zeer efficiënte oplossing is voor kennisoverdracht.
    Dit leidt ons naar de volgende vraag:
    Hoe kan men een e-learning opstarten?

    Hiervoor kan men steeds terecht bij Concrete Dreams. Wij helpen jullie graag bij het opbouwen van de e-learning vanaf het beginconcept tot aan de uitvoering.

    Hieronder geven we een overzicht van de te volgen stappen.

    • inhoud

      Dit zijn enkele vragen die men zich vanaf het begin moet stellen:

      • Wat wil ik communiceren?
      • Waarom wil ik dit communiceren?
      • Wie is het doelpubliek?
      • Zal de e-learning worden gecombineerd met een persoonlijke begeleiding/blended learning?
      • Hoe lang mag de cursus duren?
      • Wanneer moet deze klaar zijn?
      • Wat is het budget?

    • storytelling

      Wanneer het wat, hoe en waarom vastligt, dan kan men de structuur beginnen opstellen.

      Het is ook aangeraden om nu reeds te beslissen of men werkt met een quizz, testmomenten en/of een evaluatie.

      Al deze vragen zijn de bouwstenen van het leerpad dat de gebruikers van de e-learning zullen volgen.

    • gamification

      Gamification is fancy en onvermijdelijk, want het omvat alle manieren waarop je een cursus levendiger kan maken, zoals het gebruik van video's, beelden, kleuren, quiz's, testen, chats, blogs, wikis, enz.

      Video's zijn ten zeerste aan te raden. Ze trekken de aandacht en maken een intense communicatie mogelijk. Het is ook de meest natuurlijke manier van leren voor de jongere generatie.

      Interactieve en sociale media zijn eveneens essentieel want ze zorgen ervoor dat de deelnemers met elkaar in interactie treden en hierdoor de kennis actief verwerken.

    • online aanwezigheid

      We hebben het pas nu over de technologische aspecten, omdat de technologie in functie staat van de inhoud, en niet omgekeerd.

      De inhoudelijk keuzes die werden gemaakt bepalen of en hoe men een LMS (Learning Management System) gaat gebruiken, welke rapporten deze moet kunnen aanmaken, hoe robuust deze is,…De inhoud is koning, maar het platform moet efficient zijn.

      LMS is een software. Sommigen onder hen zijn open source, zoals Moodle en dus gratis. Het gebruik ervan vraagt evenwel enige kennis. Wij kunnen het LMS beheren, maar dit kan ook door anderen gebeuren.

      Zelfs al heeft het gebruik van deze technologie zijn prijs, het zal steeds kosten besparen.

    Open all Close all
  • tot slot

    Een e-learning is een krachtig instrument om inhoud te communiceren op een snelle, heldere en een aantrekkelijke manier.

    We hopen dan ook dat wij elkaar zullen ontmoeten zodat jullie organisatie dit binnenkort zelf kan ervaren.

Open all Close all
Kies een plaats
Concrete Dreams
Krogstraat 90, 1860, Meise, Belgium

De GPS heeft het vaak moeilijk om ons te vinden, we weten niet waarom. Daarom raden wij aan om de GPS in te stellen op Krogstraat 1 en daarna door te rijden naar nummer 90. Als men krogstraat 90 ingeeft, dan komt men via een omweg uit in het midden van de velden.

Close

Concrete Dreams

adres
Concrete Dreams
Krogstraat 90
1860 Meise / België

telefoon
+32 (0)2 270 16 25
+32 (0)485 135 290
+32 (0)488 813 113

Close

Concrete Dreams

het duurzame bedrijf

Concrete Dreams is een productiehuis gespecialiseerd in inhoudelijke opdrachtfilms - reportages, bedrijfsfilms, educatieve films, documentaires - en projecten rond inhoudelijke communicatie - e-learning, webdoc.

Door het gebruik van storytelling en creativiteit geven we energie aan inhoud!
Het is voor iedereen telkens weer een avontuur voor iedereen om deel te nemen aan een film.

Of het nu gaat over opleidingen van leden of werknemers, de communicate van complexe technologische kennis of het publiceren van een reeks interviews voor een website, een ppt of een jaarrapport, wij hebben een aanbod voor elk budget … en we houden er ons aan!

Aarzel niet ons nu te
contacteren zodat we samen jullie project kunnen bespreken.